Ostolaskujen käsittely

Ostoreskontra tai ostolaskujen sähköinen käsittely

Asiakkaamme kirjaavat ostolaskunsa pääsääntöisesti Yrityspalvelun Maestro-ohjelmistolla yhteisessä toimintaympäristössä. Asiakkaan valittavissa on ostoreskontra, ostolaskujen sähköinen käsittely, verkkolaskujen nouto sekä paperisten laskujen skannaus sähköiseen muotoon.

Ostoreskontran käyttäminen tekee kirjanpidostasi aina suoriteperusteisena luotettavampaa. Et maksa samaa laskua vahingossa kahteen kertaan. Et tilitä etupainotteisesti arvonlisäveroja. Kannattavuutta voi seurata luotettavasti vain jos kirjanpito on suoriteperusteista.

Ostolaskujen käsittelyssä voit valita haluatko kirjata itse laskut ostoreskontraan vai ulkoistaa työn tilitoimistolle. Sähköisen ostolaskujen kierron kautta hyväksyt ostolaskut. Laskujen maksun voit hoitaa itse järjestelmästä tai ulkoistaa senkin tilitoimistolle.

Jos maksat itse yrityksesi laskut, sinun kannattaa aina kirjata laskut ostoreskontraan. Sieltä ne saadaan kertakirjauksella myös pankkiliikenteeseen maksua varten sekä kirjanpitoon. Sinun ei tarvitse järjestellä ostolaskuja/ostoreskontrakirjoja tilitoimistolle ja säästät kustannuksissa, koska tilitoimiston ei tarvitse kirjata kerran kirjaamiasi laskuja uudestaan.

Sähköinen ostolaskujen käsittely helpottaa arkea ja pitää "paperit" järjestyksessä. Löydät laskut myöhemmin helposti hakutoimintojen avulla. Sähköinen ostolaskukäsittely vähentää postin avaamista, kun nykyisin monet lähettävät jo verkkolaskuja. Paperiset laskut skannataan joko tilitoimiston/asiakkaan toimesta järjestelmään.